Julafton

Igår var det julafton, tror inte någon missat det ;)
Eftersom min familj firar jul med polsk tradition så firade vi på julafton!!
Dagen började jag med att skypa med min familj :D hela familjen, farmor, farfar o Magnus, mitt i julmiddagen tittade jag in;) Mycket trevlig start på dagen för min del, när vi pratat färdigt gick jag ner och åt frukost med de andra..
Dagen gick lugnt framåt, mamman lagade lite mat och bakade bröd, jag gjorde muffins, barnen gjorde lyktor som skulle tändas på kvällen och de andra åkte iväg på lite ärenden.
 
När klockan var 16 var maten serverad, vi började med att alla fick en bit oblat, typ som på bilden fast de var större och rektangulära.
Alla fick var sin och sen gick man runt till alla och tog en bit från deras och kramades och sa något snällt eller god jul, väldigt rolig tradition :) 

 
Sen blev det först soppa och efter det förrätten 
Allt på bilderna är soppan och första maten :)
Mitt i maten överraskade jag dem med att ha Elin, den förra au parien på skype, så vi pratade med henne ett tag.
Sen tittade vi på en film och efter det, var det dax för dagens höjdpunkt, paketöppningen :)
Jag fick massa saker tycker jag, läppglans, läppbalsam, myntsamlar bok, så jag kan samla ett mynt från varje delstat, eller det är lättare att visa på bild, så detta fick jag :) 
Detta fick jag från Nea o mina värdföreldrar
Detta fick jag från farbrorn och hans sambo, det är ett presentkort och olika väldigt gott luktande tvålar.
Allt detta fick jag i julstrumpan :) 
När alla hade öppnat sina paket och var glada, så var det dax för resten av maten, skaldjur, olika pastarätter, lax mm. väldigt smarrigt!!
Sen gick vi en promenad, under kvällen snöade det, så blev en väldigt fin kväll.
Här har de en traditon att alla hus, gör lyktor, av papppåsar, sand och ljus, som de sätter ut på julafton och tänder när det blir mörkt, men snön hade släkt några, men det var ändå väldigt mysigt!!
Kvällen avslutades sen med lite tv tittade och snack innan alla var så trötta så vi gick och la oss :)
Hoppas alla hade en bra jul !!


Kommentarer
Den absolut bästa kossan!!

Oj vilka fina julklappar :)
Härliga traditioner de har och det var jätte roligt att ha med dig vid bordet när vi åt :) Hoppas vi kan höras ikväll också <3

Svar: Ja de var jätte fina :)Ja det var spännande att uppleva, det var roligt att komma o hälsa på er via skype :p
Livet i New Jersey

2012-12-26 @ 13:06:25
URL: http://minlillalilavra.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Livet i New Jersey.blogg.se

Hej! I denna bloggen kommer det att handla om mitt lilla äventyr i Australien :) Häng med om ni vill !

RSS 2.0