Tillbaka i civilisationen

Hej!
Nu var det längesen sist, hade inget bra internet där ute på gården..
Efter 4 veckor var det tyvärr dax att åka därifrån, hade gärna stannat längre. Men nu är jag i Cairns och ska vara här tills söndag. Njuta av lite semester, sen flyger jag ner till Melbourne. Där har jag fått jobb, på en mjölkgård!! Ett av de få jobb jag inte ville ha innan jag åkte hit.. men jag ska ta över efter en kompis och ska bara jobba där 1,5 månad. Är svåraste tiden att få jobb nu och eftersom jag bara vill ha det runt en månad. Så passade detta jobb väldigt bra. 
Därför var jag tvungen att åka ifrån gården jag var på igår. 
Det var med lite tårar i ögonen jag åkt därifrån, det var en speciell plats. Man kom nära djuren, våra tre mjölkkor som vi mjölkade två gånger om dagen. Har fått starka underarmar och träningen gav resultat. I slutet mjölkade jag färdigt en ko på 20-25 minuter! 
Våra tre kalvar vi har värmt upp mjölk och matat tre gånger per dag. De var helt galna och söta på samma gång. Sista veckan fick vi två nya småkalvar, som gick med korna och som vi skulle försöka få dia. Tillsist gick det och vi spenderade många timmar med dem. Såg till att de hade det bra och gosade med dem. 
När jag skriver vi, menar jag, mig själv och Jens den tyska backpacker. Vi gjorde nästan allt tillsammans, han är kvar där ett par dagar till. Försöker " lära upp" några andra vad vi har gjort med korna och kalvarna. Eftersom vi redan var där när korna kom, är det ingen som riktigt vet hur vi har gjort saker och ting. Vi har fått testa oss fram, men nästan alltid haft roligt medan vi gjort det! 

Våra dagar har mest bestått av mjölkning på morgonen, matning av kalvar, frukost paus. Efter det kan vi ha gjort lite vad som helst, städat, varit barnvakt, fixat något hos korna eller jagat grisarna som alltid rymde..
Gav korna lunch, vi åt lunch och kalvarna fick lunch. 
Efter det brukade vi se en film, vi började alltid dagarna först och avslutade bland de sista. Vi fick inte betalt som många andra där och vi gjorde lätt våra 4-6 timmar. Därför tyckte vi att vi kunde se en film mitt på dagen, när det oxå var som varmast. 
Jag hade en liten tv i mitt rum, typ i samma storlek som en datorskärm, med en repa mitt i. Men den funkade bra! 
Efter det åkte vi ibland och badade i ån, eller gjorde något litet jobb. Innan det var dax att gå och mjölka igen vid 17.30. 
Hann mjölka färdigt, ge korna och kalvarna kvällsmat och ta en dusch innan våran kvällsmat var färdig. 
Avslutade oftast dagen med en till film. 
Här kommer lite blandade bilder därifrån :





Ån där vi badade, så varmt! 
Skjulet vi mjölkade i, har förbättrat det och byggt om lite. 
Ställningen till vänster mjölkade vi en och band en till höger och hade grejerna i mitten. 







Bilder från när jag mjölkade och när kalvarna diade. 
Några bilder kom visst på fel håll, men ni får vända på huvudet. 


Lite mer bilder från området, massor av kängurus på kvällarna. 
Mer bilder kommer snart, när jag har lagt in dem i ipaden. 
Blev ett långt inlägg, får se vem som orkar läsa hela. 
Höra snart igen, kram Sandra 



Kommentarer
Morran

Härligt att läsa. Långt?
Jag kunde läst mycket mer...
Tack och Kram

2015-12-09 @ 11:07:59
Anonym

Det var kul att läsa,hoppas det inte dröjer lika länge till nästa uppdatering.

2015-12-09 @ 11:09:19
Sponk

Ska du ta över Peters jobb på hemmaplan men med att mjölka korna för hand =).

2015-12-09 @ 17:20:33
Bosse

vilket häftigt och coolt arbete du haft och vilka härliga bilder. Roligt att höra från dig igen :D
Kramisar

2015-12-09 @ 17:56:56
Elin

Välkommen tillbaka till civilisationen! Verkar som du har haft kul iallafall :)

2015-12-10 @ 10:09:06


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Livet i New Jersey.blogg.se

Hej! I denna bloggen kommer det att handla om mitt lilla äventyr i Australien :) Häng med om ni vill !

RSS 2.0