bilkörning

Nu har jag kört bilen ett tag här och har kommit på vissa skillnader mellan bilkörning i Sverige och New Jersey, så tänkte göra en liten lista
Sverige vs New Jersey:
 
* I Sverige måste man alltid ha på halvljuset, här behöver man bara ha på det om man använder vindrutetorkaren och om det är mörkt. 
Vilket är väldigt jobbigt, mycket lättare att missa bilar som inte ha på ljuset, och eftersom man parkerar överallt här, så är det lätt att blanda ihop parkerade bilar med bilar som kör utan lyse.
 
* Hastigheten är inte lika sträng här, alla kör typ 5 miles i timmen snabbare än man får, vilket nästan är 10 km/h snabbare. 
Folk kör snabbt hemma också, men här är det värre, många kör som galningar.
För vissa finns bara gas o brom, ingen ekodriving här inte..
 
* De flesta bilar är atomat här, vilket är väldigt smidigt!
 
*Alla tutar åt alla här, och varje gång jag hör någon tuta tror jag att det är till mig, även om jag sitter i en parkerad bil, men borde väl lära mig snart att det inte är det :p
 
* Vid alla skolor är det "trafikpoliser", alltså när skolan börjar och slutar, som vinkar bilisterna och hjälper till.
Det är väldigt smidigt, eftersom det är väääldigt mycket bilar och många virriga mammor, pappor och au pairer !!
 
* Man parkerar som sagt överallt, när jag igår hade backat in perfekt in på en parkering och bara behövde gasa för att komma ut, så kommer det en stor bil och ställer sig framför mig. 
Detta var i skolan så jag satt och väntade på barnen occh skulle hämta den minsta inne i skolan, så behövde ju inte åka direkt, men det visste ju inte han som parkerade framför mig.
I alla fall åkte han och vi i bilen blev glada, men vad tror ni händer, jo det kommer en ny bil och ställer sig där..
Då var vi mindre glada igen, men då var det tid att hämta den minsta och när vi kom tillbaka var den borta, som tur var.
Men det är verkligen kaos när man ska lämna och hämta barnen i skolan!!
USA borde lära sig vad cykla och gå till skolan är!
 
* Många har pyntat sina bilar nu till jul, tex. så här:
Och en röd mule där fram, eller många har också typ en dörrkrans på gallret.
Har aldrig sett det innan, men det mesta är fint :)
 
 * Här tankar de bilen åt dig, det är bara stanna, säga vad man ska ha och ge dem pengarna, klart!!
Glad att jag bor i New Jersey, för det är nästan bara här man gör det :)  


Kommentarer
Elin

Här behover de inte heller ha ljusen på under dagen, kör som fartdårar gör de också och deras övergågnställ är allmänt konstiga, det är grönt alldeles för kort stund. Själv har jag ju inte kört bil på ett tag så det kan ju bli mindre kul när man kommer hem.

Svar: Fattar inte varför de har det så, är ju jätte läskigt..Ja här finns det typ inga övergångställen, okej, vad jobbigt!
Ja det kan nog bli lite svårt i början, men kommer gå bra :)
Livet i New Jersey

2012-12-12 @ 20:35:10
URL: http://livinginthesilvercity.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Livet i New Jersey.blogg.se

Hej! I denna bloggen kommer det att handla om mitt lilla äventyr i Australien :) Häng med om ni vill !

RSS 2.0